Právě probíhá mobilita na partnerské škole Odda vidaregåande skule, která potrvá do 30. 10. 2025. 9 žákyň a paní učitelka Kellermannová poznávají na oboru Truhlář, co se učí studenti v Norsku a zároveň si předávájí vzájemné zkušenosti s programem Sketup. Dle deníku si pobyt velmi užívají a skvělých zářitků za jeden týden mají neuvěřitelně mnoho.
ODDA DENÍK
Po celodenním cestování od školy do cílové destinace Odda jsme se kolem 20.00 ubytovali a za necelé dvě hodiny jsme byli odměněni polární září, lepší začátek jsme si nemohli přát (12.10.). Dne 13. října jsme se probudili v Oddě a kolem deváté hodiny jsme zamířili do školy Odda Vidaregåande skule, kde nás přivítal učitel Bjarte a paní zástupkyně Hildegunn.
Vysvětlili nám, jak to u nich ve škole a obecně v Norsku funguje. Řekli nám, že studenti mají první dva školní týdny pouze seznamovací, bez výuky, a že po celý rok mají každé ráno společné snídaně zdarma.
Také nám pověděli, že v rámci školního programu a odborné výuky mají žáci možnost vytvořit vlastní produkt se svou značkou a prodávat ho po zbytek roku (v rámci celostátní norské soutěže). Poté nás provedli po škole – ukázali nám učebny, dílny, společenské místnosti a další prostory. Dokonce jsme si mohli vyzkoušet ovládání bagru pomocí simulátoru.
Eliška
Naše skupina měla v úterý první praktickou výuku, kdy jsme se vydali do terénu. Vyučování nám začalo v 10, takže nás studenti vyzvedli a šli jsme na staveniště garáže, neboli stání pro auta. Pán učitel nám nejdříve popisoval postup práce a poté nás do ní i zapojil. Pomáhaly jsme se zakreslováním, leiserovým vyměřováním a také vrtáním dřevěné konstrukce kterou nám předem pomohla starší studentka Hannah nařezat.
Naty
Středa dne, 15. října, jsme se ráno probudili a vyrazili do školy. První hodinu jsme měli společně s norskými studenty, kterým paní učitelka představila naši školu, její umístění a co u nás běžně děláme. Poté jsme zamířili do školní kantýny, kde mají studenti každé ráno zdarma snídani, a tak jsme si ji také s chutí dali. Následně jsme se rozdělili do menších skupinek, ke kterým se přidali tři norští studenti, a společně jsme pracovali v programu SketchUp. Ukazovali jsme jim různé možnosti práce s texturami a nástroji a společně jsme modelovali konstrukci garáže, kterou budou v rámci výuky realizovat. Na závěr jsme pro ně připravili malý test. Měli podle našeho nákresu na tabuli vymodelovat dům, aby si nové dovednosti sami vyzkoušeli.
Katka
Ve čtvrtek 16.10. jsme měli praktickou výuku. V dílně jsme pomáhali řezat a měřit desky na domečky pro hmyz pro základní školu. Spolu se studenty jsme to rychle zvládli. Poté jsme se rozdělili do skupin, polovina z nás pokračovala v práci v dílně a druhá polovina zahájila nový projekt ve Sketchap společně s polovinou studentů. Po škole jsme se zastavily v místní základní škole, kde nám vedení školy nabídlo spolupráci v návrhu míčové stěny, která bude součástí jejich nového hřiště pro děti. Den jsme ukončili příjemně společnou večeří.
Nasťa
Pátek byl den exkurze. Hildegunn nás dnes vyzvedla ze školy školním autobusem a vyrazili jsme do vodní elektrárny Tysso II. V muzeu vodní energie a průmyslu jsme shlédly krátký film o historii elektrárny, která je mimochodem jednou z nejvýkonnějších elektráren v Norsku. Hlavním přínosem této elektrárny bylo stabilní zásobování elektřinou měst Odda a Tyssedal. Elektrárna využívá vodu z horského systému, která teče do údolí Tyssedal a pohání turbíny. Díky této elektrárně mohly pokračovat v provozu průmyslové podniky jako Odda Smeltverk a NorZink, které vyrábějí chemikálie a kovy. Provoz elektrárny přinesl nové pracovní příležitosti a ekonomickou stabilitu. Poté jsme se podívaly dovnitř elektrárny a vydaly se na Lilletopp, odkud byl krásný výhled na celý fjord. Výlet jsme ukončili poslední zastávkou, kterou byla ručně postavená přehrada Ringedalsdammen.
Denisa
V neděli jsme měli sraz přesně ve 12 na autobusovém nádraží a odtud jsme vyrazili autobusem do Sekse Flaten. Hned po příjezdu nás na zastávce přivítal krajan Karel – v županu a s bandaskou čaje v ruce. A rovnou jsme se šli otužovat do fjordu. Když jsme vylezli z ledové vody, šli jsme se ohřát ke Karlovi domů. Připravil pro nás skvělý cheesecake a chvíli jsme jen seděli, povídali si a postupně rozmrzali. Později nás vzal na návštěvu do své práce – do místní ciderovny. Tam nám jeho kolega vysvětlil celý proces výroby a ještě jsme si odnesli láhev domácího nealkoholického cideru.
Agáta
Menu:
Copyright AVEART Střední soukromá umělecká škola a základní umělecká škola Ostrava
Školní