AVE ART Ostrava>Aktuality>Mezinárodní odborná mobilita Erasmus+

Mezinárodní odborná mobilita Erasmus+

9/5/2022

V neděli 24. 4. 2022 vyrazilo 20 žáků a dva pedagogové do Granady za poznáním umělecké techniky yesería do firmy Artesanía Nazarí http://artesanianazari.es/. Kromě uměleckého vzdělávání budou poznávat i Granadu, okolní města, lidi, kulturu, místní společenský život a mnoho dalšího. Skupina bude ve Španělsku do 12. 5., kdy je čeká návrat do Ostravy.

Žáci se domluvili, že budou průběžně zasílat o svém zahraničním pobytu zprávy a první příspěvek už nám zaslali. Zprávy budeme postupně přidávat společně s fotkami.

Cesta do neznáma, 24. - 25. 4. 2022

Naše výprava započala na Svinovském nádraží. Odtamtud jsme vyrazili směr Praha hlavní nádraží. Když jsme dorazili, počasí nám moc nepřálo. Pršelo a foukalo. Z nádraží jsme pak jeli autobusem na letiště a kupodivu vše šlo podle plánu. Let i dojezd do Granady byli úžasné. Naše ubytování nás na začátku trošku zaskočilo, ale rychle jsme si zvykli. Poznali jsme vedoucí hostelu paní Elsu, která je hrozně milá. První den jsme šli do dílny, kde jsme se seznámili s pracovníky, kteří byli také velice příjemní, a řekli jsme si základy k tvorbě. Netrvalo to dlouho a už jsme byli zpátky v historickém centru Granady, ve kterém jsme v ten den nachodili několik kilometrů. Odpoledne jsme se vydali na workshop. Byla to vážně zábava. Proběhli jsme se po celém městě, fotili se se zmatenými číšníky a cizími lidmi s palmami v pozadí. Vše nás to velmi bavilo, někteří si i zaběhli sprint. Do postele jsme se vraceli vyčerpaní, ale plni zážitků.

Bibi

Jazyk šlechtí člověka 26.4.2022

Hnedka po probuzení, dotrmáceli jsme se na snídani. Naplněni tak lahodným pokrmem, vyrazili jsme na autobusovou zastávku. Drkotajícím autobusem přijeli před firmu, kde započali pracovat. Po uklizení a převlečení, dostali jsme se autobusem zpět do centra, kde nám bylo uděleno volno až do oběda. Po skupinkách jsme se plížili ulicemi a zaplouvali do různých obchůdků. Když nastal čas obědní, ve zdraví poobědvali jsme na našem hostelu. Odpolední volno nás pak některé ukolébalo k spánku. Co však nás ještě čekalo, byl workshop. Zprvu zmatení z nedorozumění co nastalo, seděli jsme beznadějně na chodbě. Naštěstí se v zápětí objevil usměvavý muž, který nás provedl zajímavým workshopem o španělštině. Poté jsme měli volno a prodloužené vycházky až do desíti.

Míša

Kroupy v Granadě 27.4.2022

Dnešní den jako obvykle začal snídani. Poté  jsme vyjeli na dílnu, kde jsme strávili cele dopoledne,  při vylepšování našich schopnosti techniky yesería. Naučili jsme se odlévat práce do silikonových forem, které byly mnohem větší, než ty, které jsme použivali zprva. Byl to náročnější proces, který se ale jistě vyplatil. Výsledky byly chvályhodné. Následně jsme tyto práce upravovali a zlepšovali pomocí speciálních nástrojů a dlátek. Po skončení naší pracovní doby jsme se vydali zpátky na cestu domů. Po dobrém obědu jsme zpracovávali naše návrhy na ornamenty s prvky českého folkloru, které později použijeme jako vzor pro sádrové práce. Ani jsme se nenadáli a bylo 17  hodin odpoledne. V 17:05 jsme se setkali s našim průvodcem Zigorem. Charismatický a velmi milý průvodce nás provedl vzdálenými částmi města za našim hotelem. Byly to barevné čtvrti plné krásných rostlin, uliček a milých lokálů. V těchto částech jsou famózní vystoupení tance flamenca a lokální hudby. Dokonce jsme se podívali do domu, ve kterém původně žily rodiny. Naše prohlídka trvala necelé dvě hodiny, tu jsme si velmi užili a poznali veselé a energické čtvrti, které nás obohatili o poznání španělské kultury. Byl to strmý výšlap po schodech, doprovázen deštěm a kroupy. Mnoho z nás tento silný déšť zaskočil, avšak deštníky jsme naštěstí měli po ruce. Tolik zvládnutých schodů, za ten nádherný výhled na Alhambru a celou Granadu se ovšem vyplatilo.

Následně jsme povečeřeli a sešli se všichni spolu. Paní Učitelky si pro nás připravili soutěž, která byla velmi zábavná. Nejzábavnější byl úkol, u kterého jsme si měli v párech připravit tanec flamenco . Každý se opravdu zasmál a pobavil. Po této zábavné aktivitě jsme měli večerní klid a pomalu se uklidili do svých pokojů.

Štěpán Pryszcz + Maria Krepkova

Catedral de Granada 28. 4. 2022

Dnešním poměrně slunečným ale chladným dnem jsme započali náš první čtvrtek v Granadě. Pojedli jsme snídani a vydali se do naší skromné ale velice milé dílny. Milá Silvia nás provedla další fází vytváření sádrových destiček a my se pustili do práce. Pilně a pozorně jsme se snažili zdokonalovat naše díla. Netrvalo dlouho a dokončovali jsme své práce a s hladovými žaludky jeli na hostel se pořádně najíst. Na oběd už nás čekaly výborné těstoviny se zeleninovým salátem. Po chvilce odpočinku nám udělaly paní učitelky program, a to procházka do nedaleké Catedral de Granada ve středu historického centra. Při celé prohlídce jsme žasli nad krásou goticko-renesančního stylu, oltářů a dalších skvostných věcí. Holky z 3. ročníku nám poskytly krátkou přednášku a my se dozvěděli zase o něco více.
Den jsme zakončili večeří a krátkou procházkou kolem hostelu.

Katka Kadárová

Studenti v říši divů 29. 4. 2022

Jako každý den začal ten dnešní úplně stejně. Začali jsme snídaní, poté jsme se dopravili na dílnu, kde to dnes bylo zajímavé. Konzultovali jsme naše návrhy se Salviou, zaměstnankyní dílny. Někteří z nás už začali realizovat své návrhy přímo do sádrových bloků.  Poté jsme jeli zpět do centra města, kde jsme měli ještě nějaký čas před obědem.  Po menším obědě nás paní učitelky vzali do restaurace na ochutnávku místního jídla. Já osobně jsem hlad neměl, ale něco jsem zkusil a musím říct, že něco bylo velmi dobré, ale ne vše mi chutnalo. Po ochutnávce jídla jsme měli volno. Já, Štěpán Pryszcz a Patrik Řehák jsme se rozhodli objevovat místní přírodní cesty, až se nám z toho stala krásná túra přírodou s překrásnými výhledy. Mezi tím, co jsme objevovali místní stezky, se zbytek skupiny rozhodl objevovat krásu města a nakupovat. V osm hodin jsme se sešli u večeře. Paní učitelky si na večer naplánovali trasu do určité části města, které leží na kopci. Společně s městem se prošli i na část kopce. Kdo chtěl, mohl jít s nimi, kdo ne, nemusel jít. Já a pár dalších jsme si opět vyšli stejnou trasu, abychom se mohli podívat na krásný západ slunce. Pěkně nás to unavilo, ale za ten západ slunce s výhledem na město nám to stálo. Přesně v deset hodin jsme přišli zpět na hostel, kde jsme se rozešli do svých pokojů. Byl to krásný pátek plný super zážitků a krásných pohledů na zdejší krajinu.

Eduard Buganský

Výlet do Malagy 30. 4. 2022

Naše ráno začalo v obvyklý čas. Po snídani jsme se vydali na místo srazu s naším průvodcem Zigorem a čekali na řidiče autobusu, jehož cílem bylo dovézt nás ve zdraví a pořádku do většího města Malaga. Po cestě se většina krásně dospala do růžova. Po příjezdu jsme si všichni pochutnali na obědě, který nám organizátoři přibalili s sebou.

První zastávkou bylo muzeum starých aut a retro módy. Výstava byla velmi zajímavá, barevná a pro všechny obohacující. Následně jsme navštívili zříceninu Alcabaza. Výhled i stavba byla ohromná.

Poté jsme měli volnější rozchod a pohybovali se ve skupinkách. Po přestávce jsme navštívili Malagskou Katedrálu s velkolepým interiérem a o kousek dál Picassovo muzeum, kde jsme se koukli na grafické práce, obrazy a sochy slavného umělce Pabla Picassa.

Po návštěvě muzea jsme rychle utíkali na pláž, protože jsme měli ještě hodinu času. Část z nás si velmi dobře zaplavala v mírně teplém moři. Každý si odnesl s sebou pár mušlí nebo kamínků. Převlíkání do plavek a z plavek bylo nejnáročnější častí dne. Oblékaní pokračovalo celou cestu od pláže. Až v autobuse se převlékli kompletně všichni. Také jsme si užili hudbu a animaci místních bavičů.

Po návratu z celodenního výletu jsme si neodpustili ještě hodinovou vycházku, ale i přesto jsme šli spát dříve než obvykle. Každopádně  jsme si to užili, poznali a prošli další město, objevovali nová místa a nabažili se sluníčka.

Maria Krepkova

1.máj - kresby čas

Ráno začalo slibně, nikam jsme nemuseli spěchat, takže všichni vstávali pět minut před snídaní.
Po snídani jsme měli schůzi ohledně dnešního programu. Byl nám udělen den volna, ale tady přišel ten zádrhel. Dostali jsme za úkol nakreslit pět skic do večerních hodin. No jo, nic není zadarmo.

Po schůzce jsme se všichni rozprchli, každý jinam. Učitelky šly do obchodu a zbytek vzal skicáky a hledal vhodné lokace na své výtvory. Usídlili jsme se v parku, na lavičkách ve městě, pod Alhambrou a někteří zůstali na hostelu. Počasí bylo nádherné, slunce doslova pálilo, až některým přičmoudlo ramínka.

Po úžasném obědě (jako každý den), jsme pokračovali ve skicování. Změnili jsme lokace a na většinu začal dopadat stres, že to nestihneme. Procházeli jsme se po okolí a hledali ty správné kompozice a motivaci.

Po večeři nám bylo sděleno, že do deseti večer máme mít skicy hotové. Někteří jedinci ještě honem běželi ven a dodělávali poslední kresby. Při zprávě, že 21:30 se kontrolují naše výtvory, nastalo malinké rozčarování. Nakonec jsme se všichni úspěšně setkali v naší společenské místnosti. To měli všichni ještě celkem pozitivní náladu. Po kritice výtvorů prvních čtyř lidí, nám klesly úsměvy. Dopadlo to tak, že devatenáct lidí bude skici ještě dodělávat. Nebyli jsme z toho nadšení a nevíme jak to stihneme, když jdeme zítra na túru a na úterý máme za úkol ještě návrhy.

Plno lidí má i za dnešek více jako 15 000 kroků.

No a tak se z „odpočinkového“ dne stal den plný kresby.

Emma Dušková

Studenti na Výšlapu 2. 5. 2022

Náš den začal jako každý jiný s tím rozdílem, že jsme měli naplánovaný sraz již v 8.50 po snídani. Jelikož byl dnes ve Španělsku státní svátek, pro nás to znamenalo, že tvořit do firmy dnes nepůjdeme. Proto se vymyslel náhradní program. Plán zněl, že půjdeme na výšlap do přírody, který začínal poblíž firmy Artesania Nazari, kde bychom za normálních okolností dnes byli. Když jsme měli jistotu, že jsme všichni správně nachystaní na výšlap, vyrazili jsme na autobus.

Vystupovali jsme o zastávku dříve, aby si někteří mohli zajít do obchodu pro jídlo nebo pití, pokud ovšem nebude zavřený, jelikož je zde onen státní svátek. Zjistili jsme, že je zavřeno, ale naštěstí jsme s tím počítali už předem, takže nikomu nic nechybělo a o určité věci jsme se podělili mezi sebou.
Vyšli jsme směrem nahoru a náš výšlap tak započal. Počasí bylo velice příznivé a teplé tak akorát, jelikož bylo ještě ráno. Šli jsme různými cestičkami a nádherná příroda nás stále obklopovala. Vzhledem k tomu, že každý má své tempo, ti co byli vepředu po nějaké době čekali na ostatní než dojdou. Cesta byla místy náročná, ale všichni jsme zvládli se dostat až na vrchol, kde byl naprosto nádherný výhled na zasněžené hory, přírodu i město. Na vrcholku jsme si udělali společnou fotku. Když jsme se pokochali překrásným výhledem, paní učitelky napadlo, že bychom se mohli rozdělit na dvě části. Jedna část by šla rychlejším tempem a ta druhá pomaleji a jinou cestou.
Cesta zpátky byla poněkud jednodušší a opět plná dobrodružství. Dohoda s paní učitelkou zněla tak, že se budeme vracet kolem zdejšího paláce Alhambry. Všichni jsme se vrátili ve zdraví na hostel a odpočinuli si až do oběda.
Po obědě jsme měli volno. Někteří odpočívali na hostelu, někteří šli dodělávat kresby ze včerejška nebo prostě vyrazili ven. Já osobně jsem šla spolu s Májou a Davidem kreslit na louku. Odpoledne bylo poklidné a skvělé na odpočinek od dnešního výšlapu.
Po pár hodinách jsme se vraceli na hostel a byl čas tak akorát na večeři. Během večera ještě někteří dodělávali kresby či návrhy nebo se šli chvíli projít. Ve společné místnosti jsme si někteří dokonce zazpívali. V obvyklý čas večer, se všichni odebrali po poněkud náročném dni do svých pokojů.

Ellen Hančilová

Granada streetart 3.5.2022

Dnešní den začal jako každý jiný posnídali jsme a mohli jsme vyrazit do dílny, kde jsme mohli začít dělat naši finální práci, na kterou jsme si každý museli udělat návrhy s folklórním motivem. V dílně jsme tedy začali překreslovat naše folklórní motivy na sádrové destičky, do kterých jsme mohli následně rýt. Někteří jedinci ještě dodělávali své předešlé díla. Následně následoval jako vždy přesun na oběd.

Další částí dne byla procházka po Granadě a objevování streetartu se Zigorem. Mohli jsme vidět spoustu krásných a tématických grafitů. Autor si “podepisoval” své díla neobyčejným způsobem a tím bylo slunce, podle kterého šlo jeho díla identifikovat. Avšak po velice dlouhé a vyčerpávající procházce jsme dorazili do centra, kde probíhaly místní slavnosti. Místní tančily flamenco a bavili se. Spoustu z nás tanec moc zaujal a nabudil. Všude byly slyšet zvuky líbezné španělské hudby. Ke konci procházky jsme došli na náměstí, kde zpíval zřejmě místní zpěvák. Jeho skladby připomínaly španělský Šlágr. A tím byl náš den ukončen.

Došlo se na večeři a každý si následně udělal svůj večerní program do 22.00.

Dominik Pawlowski

Karneval 4. 5. 2022

Snídaně nás všechny nabudila na další krásný den v Granadě a ani ten jemný déšť nám nedokázal zničit náladu. Ráno jsme se sešli na rychlou poradu bez učitelek, kvůli pozdější zábavě, a s jejich o pár minut pozdním příchodem vyrazili. Autobus jsme krásně stihli, i když někteří z nás by i radši počkali na další, jelikož jsme chytli autobus s vřískajícími dveřmi. Ovšem cestu jsme všichni v pořádku přežili a s úsměvem na tváři došli na firmu. Někteří začali s vyřezáváním svých návrhů na naší českou či jejich osobní, to je individuální, verzi techniky Yeseria. Vyřezávání nám trvá déle, než se čekalo, ale naše skvělá vůdkyně Salvia, nám naštěstí dala na dokončení den navíc, tak snad to všechno stihneme, aby se mohly začít dělat silikonové formy ze dvou nejvhodnějších děl. Práce nám šla od ruky a všechny práce vypadají zatím skvěle. Cesta na oběd probíhala bez sebemenšího problému, i když někteří by nejradši na své práci dělali dalších pár hodin. Po vydatném obědě si šel každý svou cestou. Někteří začali plánovat ve skupinách své hry na večer, jiní vyrazili do ruchu města prozkoumat ještě pár uliček a někteří si dali day off. Kolem večeře jsme se začali seskupovat v kostýmech a o něco později začal náš skvělý společný večer. Každá skupina měla připravené dvě hry, plus byla jedna uvítací a jedna pro paní učitelky. Bohužel jsme to trošku nevypočítali s časem a po prvním kole her museli skončit. Mohli jsme si však vychutnat rozmotávání sebe navzájem, pantomimu, jógu, jezení sušenek z těl a dalších pár skvělých her. Večer jsme zakončili skvělou hrou pro učitelky, při které se každý zabavil a myslím, že jsme si to všichni užili.

Barbora Mührová

Královská zahrada 5.5.

Den začal jako každý jiný pracovní den, vstali jsme ráno, nasnídali se a jeli na dílnu, kde jsme se učili kreslit do sádry pomoci akrylů, pigmentů a temper. Ti co nestíhali, tak vydlabávali dále ze sádry. Po praxi nás čekala cesta na hostel a oběd. Po obědě nás čekal výlet do zahrad (Carmen de la Martres) se Zigorem, kde nás provedl zahradou a živým parkem. Zde bylo bludiště, kterým jsme si mohli projít a na konci nás čekala vyhlídka na velkou část Granady. Poté jsme se také setkali s pávy, u kterých jsme strávili asi nejvíce času. A výlet jsme zakončili cestou dolů do hostelu, kde nás čekala večeře a večerní klid.

Patrik Řehák

Den plný volna 06. 05. 2022

Jelikož jsme se den dopředu shodli na tom, že každý den strávíme ve firmě o hodinu více času, tak jsme museli vstát dřív. Nikomu to ale nevadilo, všichni ráno přišli v čas a mohli jsme jet. Ve firmě jsme dodělávali rozdělané práce, které jsme si navrhli a dále pak zpracovávali. Někteří lidé nejsou se svou prací plně spokojeni, není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo. Po té většina začala barvit své výrobky, co už měli hotové. Barvili jsme minerály rozmíchanými ve vodě, nebo akrylovými či temperovými barvami. Při barvení hlubších míst jsme pak museli vyvýšená místa setřít vlhkým hadříkem. Tím, že jsme ve firmě zůstali déle, tak jsme na oběd dojeli tak akorát. Oběd byl dobrý jako vždy. Odpoledne nám bylo uděleno studijní volno, každý si s ním mohl naložit, jak chtěl. Někteří šli na chvíli do města či na kávu, někteří zůstali na hostelu a opravdu se učili či dělali skici. Všichni měli dojít do večeře zpět, abychom se mohli spočítat. Večeře většině chutnala, protože byla kapsa s pizza náplní. Takže fakt pecka. Po večeři bylo ještě volno do 22:00, takže jsme byli všichni spokojeni a rádi za tenhle den.

Štěpán Šalmík

Horká Córdoba 7. 5. 2022

Druhá a poslední víkendová sobota. Pro nás znamenala jediné, výlet do města Córdoby. Cesta tentokrát měla být delší, okolo 3 hodin cesty. Jen k našemu nemilému překvapení náš průvodce se opozdil o půl hodiny. Nepříjemný start dne jsme vynahradili návštěvou muzea moderního umění, které nebylo v původním plánu. Centro de Creación Contemporánea de Andalucía; tam vedli naše kroky jako první po příjezdu. Bylo příjemné vidět něco nového, co u nás jen tak nenaleznete. Po prozkoumání odlišného muzea jsme přešli na nové místo. Tradiční a uctívaná Mezquitu (mešita). Jedinečnou vzácností je “ les sloupů”, který uvidíte jen zde. Prohlídka byla jak poučná v oblastech historie či architektury, tak i zábavná díky poznámkách průvodce. Poslední plánovanou zastávkou, byl palác s překrásnými zahradami. Sice na nás čekaly zástupy nadšenců, ale naše paní učitelky a průvodce vystáli frontu za nás. Tak nám dopřáli trochu odpočinku. Bylo okolo 33 stupňů. K našemu zjištění v letních měsících může teplota dosáhnout až k 45 stupňům Celsia. Čas uplynul a my se sbírali k zástupu, kterým jsme připravili malinké překvapení v podobě 20 studentů. Naštěstí vypadalo, že se nikdo nezlobil. My tak hladce proklouzli do Jardines del Alcázar. Do zahrady, která je dechberoucí. Rozkvetlé květiny a fontány nám umožnili se cítit jako v pohádce. Den běžel a poslední kroky patřily do autobusu. Tam jsme ocenili klimatizaci po celodenním náporu sluníčka i odpočinek pro unavené nohy.

Katka Juřicová

Pohádková Alhambra 8. 5. 2022

Ani jsme si nestihli všimnout, jak ten čas letí a byla tu už druhá neděle našeho pobytu. Dnes jsme ale nemuseli cestovat nikam daleko, protože místo, které jsme navštívili nám leželo přímo, dalo by se říci, "nad" nosem. Byla jím velkolepá pevnost Alhambra, kterou se Granada pyšní už po celá staletí.
Nedělní ráno jsme měli volnější a mohli se pořádně prospat, protože prohlídka nám začínala až ve 13:00. I přes pár hektických momentů jsme se nakonec dostali do středu této nádherné památky a začali prohlídkou Paláce Nazarí. Dvě z našich spolužaček si připravily povídání o celé Alhambře a návštěvu nám tak krásně doplnily zajímavostmi a novými znalostmi. Viděli jsme mnoho budov, památek a vyhlídek, které palác ukrývá a nestačili jsme se divit, jak je Alhambra obrovská. Po pár hodinách procházení jsme se dostali až k překrásným zahradám, kde jsme následně měli čas na prozkoumání a nakreslení pár skic. Někteří z nás objevili i přenádhernou část zahrady jménem Generalife, která byla tajně schována mezi budovami a opravdu stála za podívanou. Po této, pro některé lehce terapeutické zastávce, jsme byli Alhambrou opravdu okouzleni a celou návštěvu zakončili sladkou třešničkou na dortu v podobě zmrzliny.
Rozhodně to byl skvělý výlet a bylo úžasné vidět, jaká krása se ukrývá za hradbami, na které se s úžasem zezdola díváme každým dnem.

Emília Klimszová

9.5.2022

Dnešní začátek dne probíhal zcela jinak, než ostatní dny. Na snídani jsme museli přijít dřív, kvůli velkému přeplnění hostelu.  Začali jsme se scházet od 7:10, po najedení jsme se odebrali do svých pokojů a začali se chystat do dílny. V dílně někteří ještě dokončovali své ručně vyřezávané práce a někteří barvili. Barvili jsme různými barvami, které byly složené buď z hlíny nebo přírodních pigmentů. Později jsme své výrobky připravovali na zítřejší nanášení zlata. Podkladová barva na zlato se musí nanést den předem. Myslím si, že zlato naše práce zpestří a budou vypadat lépe. Poté jsme se odebrali na hostel, kde jsme začali dělat naše prezentace k obhajobě. Ti, kteří prezentace stihli dodělat si mohli užít trochu čerstvého vánku ve večerní Granadě.

Viktoria Baščáková

Cesta domů 12.5.2022

Byla dlouhá, ale všichni v pořádku porazili.