Třetí a čtvrté ročníky grafického oboru mají letos II. světovou válku jako jedno ze stěžejních témat svých prací. Holocaust, nacistické perzekuce a vypalování ostravských synagog, život za protektorátu, bombardování Ostravy, poválečný odsun německého obyvatelstva…
Čtvrtý ročník dostal za úkol vypořádat se s těmito extrémně tíživými událostmi v pololetních klauzurách. Zadání znělo: Vyhledejte informace o konkrétních lidech, kteří byli nějakým způsobem zasaženi událostmi II. světové války, vytvořte o nich soubor dřevorytů a dále je zpracujte do velkoformátové infografiky. V ní uveďte dobový kontext. Před započetím práce jsme do školy pozvali Petra Lexu Přendíka, kronikáře na Úmob Ostrava-Jih a především průvodce Ostravou a jejím okolím. Prezentoval studentům období těsně před a během II. světové války – život během Protektorátu Čechy a Morava a především pak vypálení všech ostravských synagog a modliteben v roce 1939 a spojenecké nálety v roce 1944.
Na další prezentaci paní učitelka Kopřivová studentům představila techniku dřevorytu, její přednosti i úskalí a rovněž inspirativní díla významných umělkyň a umělců, kteří se touto technikou zabývali. Studenti si nejdříve vybrali téma – holocaust, nálety na Ostravu, poválečné události. Ke zvolenému tématu vyhledali informace, vždy spojené s osudy konkrétních lidí. Čerpali z odborných publikací, z archivu Paměti národa, z Wikipedie apod. Následně začali skicovat předlohy pro soubor dřevorytů. Po konzultacích, úpravách a schválení vybrané skicy, je pak přenesli na dřevěné desky, které následně odryli, řídíce se heslem výškotiskařů – co je vyryto, netiskne. Potom se z umělců přeměnili na grafické designéry. Dobře zaschlé tisky naskenovali a dále na počítačích vytvořili infopanely formátu B1 – vysázeli texty, doplnili naskenovanými tisky a infografikou. Někteří se skeny svých dřevorytů dále pracovali v počítači, např. je přebarvili, nebo odstranili nežádoucí vady tisku. Hotovou práci vytiskli na velkoformátové tiskárně a nainstalovali k prezentaci.
Dřevorytem byli studenti, dle svých slov, doslova nadšení. Práce s materiálem bývá nevšedním zážitkem, a jedná-li se o dřevo, je to ještě lepší. A průjezd lisem, to je prostě dobrodružství, často s nečekaným výsledkem.
Jak jsem zmínil na začátku, úkolem studentů bylo nejen umělecky ztvárnit dané téma, ale i psychicky ustát střetnutí s velmi neblahými historickými událostmi. Takové konfrontace jsou ale nutné. Kdoví, co by bylo, kdyby se zločiny, omyly, slepé cesty a selhání minulosti nepřipomínaly.
Martin Klug, pedagog
Menu:
Copyright AVEART Střední soukromá umělecká škola a základní umělecká škola Ostrava
Školní