AVE ART Ostrava>Aktuality>Závěrečné práce uměleckých kovářů

Závěrečné práce uměleckých kovářů

4/1/2024

Je to přesně měsíc, kdy se žáci oboru Uměleckého kovářství a zástupce ředitele pro uměleckou činnost Ing. Břuska vrátili z odborné mobility v rámci programu Erasmus+, kterou měli na norské škole Odda vidaregåande skule https://www.odda.vgs.no/ ( 20.11. - 4. 12. 2023).Dne 13. prosince 2023 byl v pořadu Host dne TV Polar ředitel školy Ing. Jaroslav Prokop, který hovořil o této zahraniční odborné mobilitě v Norsku.

Zpráva uměleckých kovářů

Náš Erasmus začal v pondělí 20. 11. v 3:45 na letišti v Katowicích, kde jsme odbavili kufry a prošli kontrolou kufrů a příručních zavazadel. V 5:50 se otevíraly dveře k letadlu a odlet do Bergenu započal v 6:20. Let byl příjemný a dospali jsme hodiny, které nám chyběly dospat po cestě do Katowic. Do Bergenu jsme přiletěli okolo 8:55 a po vyzvednutí kufrů jsme se vydali tramvají na autobusové nádraží v Bergenu, kde jsme čekali na autobus do Oddy, kterým jsme jeli 3 hodiny. Část cesty jsme absolvovali také trajektem přes fjord. Ve 3 hodiny odpoledne jsme dojeli do Oddy, kde na nás čekal pan učitel Wunderlich, aby nám představil školu Odda vidaregåande skule a ukázal, kde je dílna, s čím budeme pracovat a za jakých podmínek. Byli jsme také seznámení s BOZP, jak zde fungují praxe a jak funguje systém vyučování v Norsku a s kým budeme pracovat po boku během následujících 2 týdnů. V 18 hodin jsme se dopravili do ubytování a zabydleli se. Náplní naší mobility v Norsku je naučit se vykovat 2 druhy norských seker, které se využívají na zpracování dřeva, nebo při různých pracích, kde se dřevo opracovává. Tyto metody jsou typické pro tento kraj, kde sekera byla potřebná nejen pro zpracování dřeva, ale také pro vojenské účely, neboť z této oblasti vyjížděli vikingové na své loupežné výpravy.

Víkend v Oddě

Během víkendu jsme vstali okolo 10 hodiny ranní, nasnídali jsme se a po páteční domluvě s Eliotem jsme vyrazili do Seksu, kde jsme se měli sejít s jeho strýcem, který nám půjčil loď. Po rychlém zaučení, co a jak máme s lodí dělat a nasazení vest, jsme se vydali podél břehu fjordu. Cesta byla pomalá, ale příjemná. Viděli jsme další části fjordu a jeho okolí, voda byla klidná a počasí bylo ze začátku slunečné a teplé, až později během rybaření se začalo ochlazovat a foukal slabý vítr. Okolo půl páté odpoledne jsme viděli na sonaru velryby a později i na moři, jak se vynořují na hladinu a zase mizí zpět pod hladinu. Bohužel nám uplavaly dvě ryby, což byla smůla, protože nám uplavala večeře. Večer nám to však nahradil krásný pohled na Auroru Borealis, která se ukázala okolo deváté hodiny večerní. Takže rychlé shrnutí dne bych napsal tak, že i přes to, že jsme nic nechytili, což byla hlavní náplň dne, tak i tak jsme si den náramně užili.

A neděli jsme začali osvěžující koupelí ve fjordu........

Druhý týden naší stáže začal návštěvou školy, a to předmětem navrhování. Mohli jsme srovnat způsob vedení hodiny a také úroveň studentů v tomto předmětu. Poté jsme zamířili opět do školních dílen v dolní části města. Jelikož bylo krásné počasí a všude plno sněhu, šli jsme pěšky a cestou jsme hledali místa, kde se natáčel seriál Ragnarok. Po zbytek dne jsme pracovali na výrobě druhého typu seker a vyměňovali jsme si zkušenosti s norskými studenty.

Ve středu jsme se vydali do muzea a opravny lodí ve městě Norheimsund. Po prohlídce doku a výrobny lodních lan jsme zavítali do muzejní kovárny, kde nám bylo ukázáno a vysvětleno, co vše se v této kovárně vyrábí pro lodě. Byli jsme nadšeni s jakou jednoduchostí tito kováři vyráběli lodní kované komponenty.

Ve čtvrtek jsme se věnovali opět práci v kovárně a kromě seker jsme se naučili také jiný postup výroby kovářských kleští.

V pátek nastal náš poslední den výuky na této škole, což znamenalo obhájit vše, co jsme se naučili za dva týdny zde. K obhajobě jsme si připravili prezentaci a krom výkladu, také odpovídali na dotazy zkušební komise. Po úspěšné obhajobě jsme se vrátili zpět do kovárny. Odpoledne jsme byli pozváni místním kovářským spolkem na setkání, které trvalo celý víkend. Setkání bylo velmi přátelské. Každý s kovářů, nevyjímaje naše žáky, předvedl svůj um a nakonec jsme si zakovali všichni dohromady.

V neděli ráno jsme se s těžkým srdcem vydali do Bergenu a odtud v pondělí ráno na letiště a rovnou domů.